ზაკ მროე სამსახურებრივ გასაუბრებებს არ ცნობს. ის უარს უცხადებს იმ “აბსურდებს”, რომლებიც, მისი თქმით, სარეკლამო ინდუსტრიის წყევლაა.
გადააბიჯებ თუ არა ტორონტოში დაფუძნებული სარეკლამო სააგენტო Zulu Alpha Kilo-ს ცენტრალური კარის ზღურბლს, მყისვე ხვდები, რომ სხვა სამყაროში ამოყავი თავი. ერთ-ერთ კედელს, გასასვლელის მისანიშნებლად, “ელვისი” აწერია, მეორეზე გადახაზული კაცუნა ხატია, რომელიც უცხოპლანეტელს ჰგავს, თუმცა იმისთვისაა, რომ გვითხრას: ქედმაღალი ხალხი აქ არ დაიშვება. ხოლო მიმღებში, ცენტრალური მაგიდის გვერდით განთავსებულ თეთრ ეკრანზე, განუწყვეტლივ ერთი ვიდეო ტრიალებს, რომელშიც ხალხი კედლის მხატვრობითაა დაკავებული.
სააგენტოს დამფუძნებელმა, ზაკ მროემ, ეს კედლის პროექტი 2008-ში წამოიწყო: ცარიელი ტილოები დაკიდა და ყველა გამვლელს ფუნჯის აღებისა და ხატვისკენ მოუწოდებდა. ყოველი ამ კონტრიბუციის ჩასაწერად კი ვიდეოკამერა დაამონტაჟა. პროექტი შვიდ წელს გრძელდებოდა. შედეგად, AdAge’s Creativity Online-მა კედლის მხატვრობა “შედევრად” შეაფასა. მაგრამ 2015-ში მროემ გადაწყვიტა, კედელი თეთრი საღებავით გადაეღება და ის შვიდწლიანი მხატვრობის ამსახველი ვიდეოს გასაშვებ ეკრანად გამოეყენებინა. “ეს ჩემი ერთ-ერთი გიჟური იდეა იყო”, – ამბობს ის.
მისი ყველაზე გიჟური იდეა, შესაძლოა, მისი ბრძოლაა ე.წ. კონკურენციაზე დაფუძნებული შემოქმედებითი სამუშაოს წინააღმდეგ – იმ აუნაზღაურებელ შემოქმედებით საათებს ვგულისხმობთ, რომელთაც პოტენციური კლიენტები, ტრადიციულად, სააგენტოებისგან ითხოვენ – სააგენტოებისგან, რომელთაც, თავის მხრივ, ბიზნესწარმატების მოპოვება სურთ. მროე კარგა ხანია, ამ პრაქტიკას კითხვის ნიშნის ქვეშ აყენებს და მისი აზრით, ის უსამართლოა, არაფრის მომცემი და არაეთიკურობასთან მომიჯნავე. ჰოდა, როგორც იქნა, მას წერტილი Zulu-მ დაუსვა, ოღონდ მას მერე, რაც 2011-ში შეთავაზებულ გარიგებაში დამარცხებული გამოვიდა მხოლოდ იმიტომ, რომ ოფისი არ ჰქონდა მონრეალში; არადა, $12,000 (აშშ) სწორედ ამ კონკურენციაზე დაფუძნებული შემოქმედებითი კამპანიის დანერგვაში დაებანდებინა, რომელიც გამარჯვებულ კლიენტს, დანარჩენ მონაწილეებთან შედარებით, ცალსახა უპირატესობით აღჭურავდა.
გარდა იმისა, რომ მროემ სააგენტოს ეს ე.წ. კონკურენტული შემოქმედებითი საქმიანობა აუკრძალა, მან ამ პრაქტიკის წინააღმდეგ ჩაუშვა კამპანია, #SayNoToSpec, რომლის ფარგლებშიც, სხვა რამეებთან ერთად, გამოუშვა ვიდეოები, საიდანაც ჩანს, თუ რამხელა აბსურდი იქნებოდა, იმავე მდგომარეობას სხვა ბიზნესებშიც რომ ეჩინა თავი. თავდაპირველად Zulu-ს, სავარაუდოდ, ათობით მილიონი დოლარი დაუჯდა თავისი უარი, მსგავსი “შემოქმედებითი სამუშაო” ეწარმოებინა, თუმცა დროთა განმავლობაში ამ პოზიციამ მას პატივისცემა მოუტანა, თანაც ისეთი, რომ პოტენციური კლიენტები მასთან თანამშრომლობას მისი მხრიდან განხორციელებული ყოველგვარი ფორმალური ძალისხმევის გარეშე იწყებდნენ.
დღეს სააგენტოში 100 ადამიანია დასაქმებული, მისი წლიური შემოსავალი $16.7 მილიონს შეადგენს, კლიენტთა შორის კი Tim Hortons-ი, Bell Canada, Whirlpool-ი და Uber-ი არიან. ინდუსტრიის არაერთი ჯილდოც აქვს მოპოვებული, მათ რიცხვში, AdAge-ის 2017 წლის მცირე საერთაშორისო სააგენტოს ჯილდო, ხოლო წელს World Advertising Research Center-მა ის მსოფლიოს 29-ე ყველაზე ეფექტურ სარეკლამო სააგენტოდ შეაფასა.
კრიტიკული აღიარება რამდენიმე უჩვეულოდ დამაინტრიგებელი კამპანიის შედეგია, რომელიც Zulu-მ ბრენდთან იდენტობის თემას მიუძღვნა. ყოველი მათგანი იმ ნარატივის ირგვლივაა აგებული, რომლამდეც მროე და მისი კოლეგები კლიენტის ფუნდამენტური ღირებულებების კვლევისას მივიდნენ – იმ დროს, როცა “რაღაც უფრო ღრმას ეძებდნენ, ვიდრე პროდუქტები თუ სერვისებია”. ამის კარგ მაგალითს Zulu-ს მიერ Cineplex Entertainment-ისთვის შექმნილი კამპანია წარმოადგენს – კომპანიისთვის, რომელიც მთელ კანადაში კინოთეატრებს ამუშავებს. ეს კამპანია ორწუთიანი ანიმაციური ვიდეოთი (სახელად “ლილი და თოვლის კაცი” – Lilly and Snowman – შეგიძლიათ, YouTube-ზე ნახოთ), დაიწყო, რომელიც პატარა გოგონა ლილისა და თოვლის კაცის შესახებ არის. ლილი კარიერაზე ორიენტირებულ დედად ყალიბდება. ერთ დღესაც, როცა მას გვიან საღამომდე უწევს მუშაობა, თოვლის კაცთან გატარებული მხიარული დრო ახსენდება, რაც შთააგონებს, ქალიშვილს მსგავსი გამოცდილება განაცდევინოს. ბოლოს წინა კადრში შემდეგი სიტყვებს ვხედავთ: “გამონახე დრო იმისთვის, რაც გიყვარს”, რასაც Cineplex-ის ლოგო მოსდევს, კამპანიის ლოზუნგზე დასმული: “დაინახე სურათი მსხვილი ხედით”. გამოქვეყნებიდან ათი დღეც არ იყო გასული, ვიდეო 21.8-მილიონჯერ ნახეს (დღეს უკვე 85 მილიონზე მეტჯერ). ჯილდოებმაც არ დააყოვნა.
როცა აწ უკვე 52 წლის მროემ Zulu Alpha Kilo დააარსა, მას უკვე შემოქმედებითი კაცის სახელით იცნობდნენ. წინა ცხრა წელიწადი ის ტორონტოში დაფუძნებული სააგენტო Taxi-ს შემოქმედებითი დირექტორი, პარტნიორი და მეწილე იყო. იმ პერიოდში Strategy-მ – კანადის წამყვანმა მარკეტინგულმა ჟურნალმა – Taxi ოთხჯერ დაასახელა ქვეყნის მთავარ სააგენტოდ. მაგრამ მოუსვენარი მროე 2007-ში, საკუთარი სააგენტოს წამოწყების მიზნით და მფლობელის წილის დაკარგვის სანაცვლოდ, Taxi-დან წამოვიდა.
თავისი სააგენტოსთვის Storyz Inc.-ის დარქმევას გეგმავდა – სახელის, რომელიც ამბების მოყოლის მისეულ ნიჭს (და რეპუტაციას) კარგად გამოხატავდა. Storyz Inc.-ისთვის უკვე $10,000 დაეხარჯა და მისი სახელის გამოყენებაც დაეწყო პოტენციურ კლიენტებთან, როცა ისა და მისი ცოლი, ამანდა, ჰოკეის თამაშზე აღმოჩდნენ მის საუკეთესო მეგობარსა და ამ უკანასკნელის ვაჟთან ერთად, რომელიც იმხანად NATO-ს ფონეტიკურ ანბანში ვარჯიშობდა. “ბიძია ზაკი Zulu Alpha Kilo-ა”, – გამოაცხადა ბიჭუნამ.
ამანდამ იცოდა, რომ მისი ქმარი Storyz Inc.-ის სახელით მთლად კმაყოფილი არ იყო, ჰოდა, მისკენ მიიწია და ყურში უჩურჩულა: “Zulu Alpha Kilo”. რაც უფრო მეტს ფიქრობდა მროე ამ სახელზე, მით უფრო მეტად მოსწონდა. “ჩემს წინა ცხოვრებაში ჩემნაირ რეკლამებს ხალხი ერთი მეტსახელით მოიხსენიებდა, – ამბობს ის. – ,,Zakobvious”-ს (გნებავთ, “ზაკრისტალურს”) ეძახდნენ, იმიტომ რომ, კრისტალურად მკაფიო და იოლად გასაგებ რამეებზე მომწონდა მუშაობა. NATO-ს ფონეტიკური ანბანი კი საკუთარ თავში მკაფიოობასა და კომუნიკაციას მოიცავს”. მოკლედ, ასე დაერქვა სააგენტოს Zulu Alpha Kilo.
სახელმა გარკვეული დაბნეულობა გამოიწვა, თუმცა ამ დაბნეულობამ მროეს კიდევ ერთი გიჟური იდეა გაუჩინა. “ხალხი სულ მეკითხებოდა, ეს სახელი რეალურ სახელებს ხომ არ ეფუძნებაო. ჰოდა, ვიფიქრე, რატომაც არ უნდა გადავაკეთოთ ჩვენი ვებგვერდი ისე, რომ იქ გამოგონილი პარტნიორები განვათავსოთ-მეთქი.” აქამდე სააგენტოს ლოგოს მქონე, მაგრამ მარტივი, საძიებო სისტემასთან მიბმული, მიზნობრივი ვებგვერდი ჰქონდა. როცა იდეა მმართველ გუნდს გაუზიარა, იფიქრეს, ხუმრობსო, მერე კი ცოტათი დაფრთხნენ. მროემ უთხრა, უკეთეს იდეებს მივესალმებიო, მაგრამ ვერც ერთი რომ ვერ მოისმინა, საკუთარის განხორციელებას შეუდგა. მთელი საიტი, სადაც წარმოდგენილნი არიან პარტნიორები Frank Zulu, Marcus Alpha და Katherine Kilo, პაროდიაა და თან ახლავს, მაგალითად, არარსებული კლიენტის, Glen’s Pet Supply-ს, პროფილი. რაც შეეხება კამპანიას #SayNoToSpec, მროეს თქმით, მიზანი “სარეკლამო ინდუსტრიის აბსურდების” გაშარჟება იყო. სააგენტოთა უმეტესობა საკუთარ ვებგვერდებს საკუთარ ჯილდოებზე სატრაბახოდ, საკუთარი საქმიანობის წარმოსაჩენად და კლიენტებისა და ლიდერების მოსაზიდად იყენებს. “მთელი ჩემი პონტი ისაა, – ამბობს მროე, – რომ ვნახო, რას აკეთებს ხალხის უმეტესობა და მერე საპირისპირო გავაკეთო”.
მაგალითად, როცა ასი წლის იუბილეს აღსანიშნავი კამპანიის შესაქმენლად Harley-Davidson Canada-მ Zulu დაიქირავა, ამ უკანასკნელმა უცხოური გაცვლითი პროგრამა ჩაუშვა ბაიკერებისთვის, სახელად Common Ground-ი. შემდეგ ონლაინვიდეოების სერია გამოაქვეყნა, სადაც სხვა ქვეყნებიდან ჩასულ Harley-ბაიკერებს კანადელი ბაიკერები კანადას ათვალიერებინებენ. მთავარი გზავნილი: მოტოციკლისტობა ხალხს აერთიანებს. ვიდეოებმა Discovery Channel-ის ყურადღება მიიპყრეს – Zulu-ს ისინი ერთსაათიან დოკუმენტურ ფილმებად აქცევინეს და პრაიმტაიმშიც გაუშვეს.
Zulu ინდუსტრიის ნორმებს გამოწვევებს იმიტომ როდი უწყობს, რომ განსხვავებული იყოს. “ხალხი მიკავშირდება და მეუბნება, 200 მილიონ დოლარს გადავიხდი შენს კომპანიაშიო, – ამბობს მროე. – აქედან არაფერი გამოდის. ვერ ხვდებიან, რომ ფული ჩემი მთავარი საწვავი არ არის. ჩემი მიზანია, მსოფლიოში ნომერ პირველ შემოქმედებით კომპანიად ვიქცე”.
დატოვე კომენტარი
I really enjoy the blog post.
Exceptional post however I was wondering if you couldwrite a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little bitmore. Thanks!
Excellent post however I was wanting to know if you could write a litte more on this topic? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further. Kudos!
Aw, this was an extremely good post. Finding the time and actual effort to generatea top notch article… but what can I say… I put things offa whole lot and never seem to get anything done.
Looking forward to reading more. Great post.Really thank you! Cool.
I do not even know how I ended up here, but I thought this postwas good. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!
Aw, this was an incredibly good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a really good articleÖ but what can I sayÖ I procrastinate a lot and never manage to get anything done.
A fascinating discussion is worth comment. There’s no doubt that that you should publish more about this issue, it might not be a taboo matter but typically people do not speakabout such subjects. To the next! Best wishes!!
Very good article. Really Cool.
I am so grateful for your article.Much thanks again. Want more.
Appreciate you sharing, great blog article.Much thanks again. Much obliged.
Thank you ever so for you article.Really looking forward to read more. Cool.
Thanks for sharing, this is a fantastic article post.Thanks Again. Really Great.
wow, awesome blog post.Much thanks again.
When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get several e-mails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Cheers!
Awesome blog post. Cool.
I value the article.Really thank you! Really Cool.
wow, awesome blog article. Really Cool.
I blog often and I really thank you for your content.This great article has really peaked my interest.I’m going to bookmark your blog and keep checking for new details aboutonce a week. I subscribed to your Feed as well.
how to write essay writing paper essay writing services help with homework
Awesome issues here. I’m very happy to look your post. Thanks a lot and I am having a look ahead to touch you. Will you please drop me a mail?
When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four emailswith the same comment. Is there any way you can remove me from that service?Cheers!
Hi there mates, good article and good urging commented here, I amactually enjoying by these.
A round of applause for your post. Will read on…
modafinil weight loss modafinil provigil modalert review
Very neat blog post.Thanks Again.
Im obliged for the blog article. Fantastic.
I am really loving the theme/design of your blog. Do you ever run into any browser compatibility problems?
I need to to thank you for this wonderful read!! I certainly loved every bit of it. I’ve got you book-marked to look at new things you post…
ivermectin 2ml ivermectin new zealand – ivermectin over the counter
Hello, you used to write magnificent, but the last few posts have been kinda boring… I miss your great writings. Past several posts are just a bit out of track! come on!
I couldnÃt refrain from commenting. Exceptionally well written!
I want to to thank you for this excellent read!! I definitely enjoyed every little bit of it. I have got you saved as a favorite to look at new things you post?
Thanks a lot for the post.Thanks Again. Really Great.
Hey, thanks for the blog article.Much thanks again. Want more.
Really appreciate you sharing this blog.Really looking forward to read more. Keep writing.
I actually like hunting via an posting which can make men and women Assume. Also, many thanks for permitting me to comment!
Thanks for the blog article.Thanks Again. Awesome.
Got a 2000 word essay due here in about an hour and a half, here goes
ivermectin oral 0 8 ivermectin lice oral – ivermectin over the counter canada
I read this paragraph fully on the topic of the comparison of hottest and preceding technologies, it’s amazing article.
Thanks for another excellent article. Where else could anybody getthat kind of information in such a perfect way of writing?I’ve a presentation next week, and I’m at the look for such information.
Thank you for some other fantastic article.The place else may anyone get that type of info in such an ideal manner of writing?I have a presentation next week, and I am on the look for such info.
ivermectin for goat lice ivermectin rabbits
Hello my family member! I wish to say that this article isamazing, great written and include almost all significant infos.I would like to peer more posts like this .
It’s rеally a great and useful piece of info. Ӏ am glad that youshared this helpful informɑtion with us. Please keep us іnformeԁ lile this.Thanks for sharing.my sitе; baca infonya disini
A big thank you for your article.Thanks Again.
I really enjoy the post.Thanks Again. Much obliged.
Appreciate you sharing, great blog post. Keep writing.
I really enjoy the blog post.Really looking forward to read more. Awesome.
Awesome blog article.Thanks Again. Keep writing.
Fantastic blog.Thanks Again. Much obliged.
Say, you got a nice blog post.Thanks Again. Keep writing.
I am not sure where you’re getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for excellent info I was looking for this information for my mission.
Hey there! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having difficulty finding one? Thanks a lot!
I truly appreciate this article.Really looking forward to read more. Great.
Enjoyed every bit of your post.Really thank you! Want more.
Major thanks for the blog article.Much thanks again. Cool.